Spil Jack the Riddler

Spillet tager ca. 3 – 4 timer at spille hele vejen igennem (4 – 5 lektioner). Spiloplevelsen bliver bedst hvis de har minimum en dobbeltlektion til at spille.

Forberedelse

Forud for spillet kræves meget lidt forberedelse, da spillet er selvinstruerende. Vi anbefaler dog at du gør dig fortrolig med spillets dynamik inden brug. Det kan du gøre i vores guide til spillet (findes også i en printvenlig version her) eller ved at afprøve spillet selv. I spillet åbnes gåderne op en efter en, men hvis du ønsker at håndplukke hvilke gåder de skal genspille eller en elev mister sin gemte data, så kan dette link anvendes, hvor alt er låst op.

For at spille spillet kræver det at hver elev har deres egen enhed (computer, chromebook, tablet eller mobil) med internetadgang.

Nedenfor findes der en gloseliste til de forskellige gåder i spillet – vurdér om det giver mening for dine elever, at de har dette ark liggende, mens de spiller. Der findes også et arbejdsark til gåden Murder Manor, som med fordel kan  printes på forhånd, så eleverne har den tilgængelig når de spiller Jack the Riddler.

Afvikling

1. Præsentér spillet og dets historie for eleverne ved at se introvideoen i klassen.

2. Inddel eleverne i par. Spillet spilles af eleverne to og to, hvor hver elev sidder med sin egen skærm. De to spillere sidder overfor hinanden, så de ikke kan se hinandens skærme. Hvis det er nødvendigt med en tremandsgruppe, kan den tredje person se med på en af skærmene.

3. Gennemgå reglerne for spillet fælles på klassen: 
– Det er et 2-personers spil (man kan ikke spille alene)
– Sid overfor hinanden, man må ikke kunne se sin medspillers skærm
– Man skal snakke engelsk og samarbejde for at kunne løse gåderne 

4. Eleverne går til www.jacktheriddler.dk og logger ind med UNI-Login (øverste højre hjørne) og trykker derefter på “Jack the Riddler”. 

5. Når eleverne kommer ind på spillet skal de vælge hver deres karakter: enten Chloe Chase eller Arthur Armstrong – de kan ikke vælge den samme karakter. 

6. Eleverne samarbejder gennem spillet for at løse gåderne undervejs. Spillet er selvinstruerende, men ved behov kan du gense vores guide til spillet.

7. Hvis nogle af eleverne bliver hurtigt færdig, kan de evt. afprøve spillet som den modsatte karakter eller arbejde med refleksionsspørgsmål.

Opfølgning på spillet

Klassen snakker i fællesskab om deres oplevelse med at spille Jack the Riddler. 

Klassediskussionen kan med fordel tage udgangspunkt i refleksionsspørgsmålene nedenfor. Spørgsmålene kan både anvendes som afsæt for en mundtlig fælles diskussion, eller eleverne kan svare på dem individuelt eller i mindre grupper og efterfølgende kan der samles op fælles på klassen.